Et spørsmål jeg får ofte

Heii! 

Et spørsmål jeg får ofte er om det å ha et plantebasert kosthold er dyrere enn et kosthold med kjøtt, egg og melkeprodukter. Siden jeg er student og ikke har allverdens med penger, så skjønner jeg at dette spørsmålet ofte kommer opp. Det er jo faktisk ikke så dyrt å ha et plantebasert kosthold. Vi pleier å kjøpe inn mat i starten av uken for da sparer vi på det. Et veldig godt tips er å ha med handleliste og ha en plan på en ukes meny. Linser og bønner er faktisk ikke så dyrt og man kan ha det til alt! Vi bruker det i gryter og til lunch for det inneholder mye bra. Kjøtt og fisk er jo faktisk ganske dyrt hvis man tenker på det. Hvis man er to så har man mer penger å bruke på mat, så det må man også tenke på. Men alle studenter er ikke så heldig å ha en samboer, haha. Stian er den som står for mye av budsjettet for egentlig ALT, neida..joda.. Men jeg prøver det beste jeg kan. 

Det jeg husker var dyrt da jeg skulle i butikken å kjøpe inn mat var hvor dyrt ost var! Haha, ost ble en luksusvare som man savnet når man flyttet hjemmeifra. Fisk er ikke billig heller, hvis du ikke kjøper First price fiskegrateng eller noe slikt. En annen ting jeg syns var dyrt var karbonadedeig. Kostet vel sånn rundt 50 lappen tror jeg. Har ikke sjekket hva det koster nå, men er kanskje det fortsatt? En vegansk kjøttdeig farse pakke koster jo også rundt 50 lappen, så det er bra de ikke er dyrere enn vanlig kjøtt.  Men jeg spiser jo vanlig studentmat som ris, pasta (uten egg)  og risnudler (ikke eggnudler) som er også ganske billig. Så det jeg vil fram til er at det ikke er dyrere å ha et plantebasert kosthold enn et vanlig kosthold. 

 

Et eksempel på en studentvennlig ukesmeny her hos oss kan være slik: 

Mandag– Chili con carne med bønner, kikerter, grønnsaker og pasta. 

Tirsdag– Grønnsaks og linsesuppe 

Onsdag– Rask kokoscurry med nudler og grønnsaker 

Torsdag–  Stroganoff gryte med vegansk kjøttdeig og bønner

Fredag– Linsetaco med grønnsaker og avocado 

Lørsdag– Tortilla pizza med valgfri topping 

Søndag– Tomatsuppe eller Linsesuppe 

 

Så det var bare noen eksempler, men er så mye god mat men kan lage. Og det beste er at det er bra for deg og helsen din. Du kan spise så mye du vil uten å ha dårlig samvittighet, det er bra for helsa, det er ikke dyrt og det er kjempe godt! Disse rettene går ganske raskt å lage, tar kanskje 20 til 30 minutter, så tar ikke lang tid heller, noe som også er litt deilig. 

 Så håper dette hjalp noen med litt inspirasjon til å velge litt mer miljøvennlig mat som ikke er så dyrt. Ha en fin dag alle sammen!  

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg