Rød thaigryte med sopp og paprika

Hei hei! 

Tenkte jeg skulle komme med en oppskrift på en thai suppe med paprika og sopp som jeg lagde i går. Den ble kjempe god! Ble så dilla på thaimat etter ferietur til Thailand i sommer. Denne suppen er super enkel å lage og tar ikke lang tid. Her har jeg brukt limeblader som skal ligge oppi gryta, men ikke spises. Jeg kjøpte det på en thai grønnsakshandel her i Tønsberg. Disse går det an å fryse ned, slik at du slipper å kjøpe det flere ganger. Resten av ingrediensene får du på vanlige matbutikker. 

 

Oppskrift til 4 pers, eller 2 veldig sultne pers.

400 g sopp, i bitestore biter
2 hvitløksfedd, i tynne skiver
1/2 rød chili m/ frø, finhakket
1 gulrot, i tynne, brede staver
ca 4 ss rød currypaste
2 bokser kokosmelk (= 8 dl)
4 hele limeblader
1 gul paprika, i bitestore biter
1 rød paprika, i bitestore biter
ca 15 minitomater, delt i to
saften fra 1/3 lime
3-4 ss soyasaus/Tamari, smak til
 

1. Stek soppbitene gylne i litt olje. Sett til side.
2. Varm en dæsj olje i en stor kjele. Fres hvitløk, chili og gulrotstaver kjapt i oljen, til det har fått litt farge. 
3. Ta kjelen av varmen. Bland inn currypaste og stek et halvt minutts tid. Tilsett kokosmelk, limeblader, paprika, minitomater og sopp. Skvis oppi limesaften og tilsett soyasaus. Bland godt og la det hele koke forsiktig under lokk i ca 10 min.
4. Smak til med ev. mer currypaste og soyasaus. 

 

Du kan velge hvor mye grønnsaker du vil ha oppi av forskjellig ting på listen. Jeg pleier å smake meg til på currypasten ,fordi jeg liker ikke suppen så sterk. Til retten hadde vi risnudler til, nammm! Ble veldig godt og minte meg om Thailand med engang. 

Ha en fin dag og helg! Hva skal dere i helgen? Jeg hadde tenkt meg ut på byen i Tønsberg i dag, så kanskje vi sees, haha! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg