Hjemmelaget tomatsuppe og planer for dagen

Hei! God morgen fine. Jeg sitter akkurat nå på sofaen med en god kopp te. I dag har jeg ikke så mye på agendaen, så jeg skal prøve å få jobbet litt med eksamen. Jeg blir jo tydeligvis aldri ferdig, haha. Er heldigvis ikke så lenge igjen nå og får inn en treningsøkt senere i dag også. 

I går var en rolig søndag og vi fikk besøk av niesen og søsteren til Stian. Det var veldig hyggelig å sitte å spille spill, selv om jeg taper alltid. Men jeg er en god taper, men det er ikke Stian, haha. Han kom på 2 plass, noe som ikke skjer så ofte. Stian er litt verre taper enn meg for å si det sånn, men alltid hyggelig å spille mot niesen hans siden hun blir så glad av å vinne. 

I går lagde jeg rullekake og hjemmelaget tomatsuppe for første gang. Tenkte det var på tide å begynne å bake litt igjen siden jeg er veldig dårlig på det, og vil utfordre meg selv. Da jeg bodde hjemme bakte lillesøstra mi alltid de beste kakene og er mye flinkere på det enn meg. Alt jeg baker ser liksom aldri bra ut, men smakene er jo der. Rullekaken smakte veldig godt, men så jo ut som ett takras på en tallerken. Jeg må bli bedre på å bake altså, tror ikke jeg fikk de genene i familien for å si det sånn. Jeg holder meg helst til å bare kjøpe ferdig bakevarer, haha. Men herfra kan det bare gå oppover og jeg skal bli flinkere til å bake i dette nye året! 

Tente jeg skulle dele den gode hjemmelagde oppskriften med dere, for den suppa var veldig god! Ha en fin uke!

Hjemmelaget tomatsuppe 

Ingredienser

2 sjalottløk (finhakket) 

4 fedd hvitløk (finhakket)

1 gulrot (mellomstor) 

2 spiseskjeer tomatpuré

1 kg tomater (grovhakket

4 dl vann

1 stk grønnsaksbuljong 

Olje til steking 

salg og pepper 

Frisk basilikum (hakket)

1. Vask tomatene og fjern de grønne stilkfestene, og grovhakk dem. Rens og hakk løk og hvitløk. Skjær gulrot i små biter. Varm en god klunk olivenolje i en tykkbunnet romslig kasserolle. Fres alt utenom tomatene, over middels varme i ca. 510 minutter til grønnsakene blir blanke og myke uten å ta farge. Rør med jevne mellomrom.

2. Tilsett tomatpuré og rør godt slik at alle grønnsakene blir røde og fine. Ha i tomatene, en god klype salt og kvernet pepper. Bland alt godt sammen, tilsett urter og legg på lokk. Kok over middels varme i ca. 10 minutter. Rør eller rist på kasserollen av og til.

3. Hell i vann og grønnsaksbuljong, rør rundt og skru opp varmen. La lokket sitte halvveis på og la suppen småkoke videre i 2025 minutter.

4. Kjør den ferdigkokte suppen helt glatt og jevn med en stavmikser. Juster smaken med salt, pepper og sukker hvis nødvendig. Litt chili eller kajennepepper setter en spiss på smaken.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg