The Joker

Hei fine lesere! 

I forrige innlegg skrev jeg at jeg hadde vært på kino i helgen og sett The Joker. Den var så utrolig bra! Den har fått 9.0 på IMBD og det sier jo litt om hvor bra den er. Filmen hadde mye mørk humor, jeg ble sint, jeg ble lei meg, jeg ble sjokkert og man føler virkelig med karakteren Joker. Han hadde ikke noe valg for hvordan han ble som han ble. Samfunnet ignorerte en person med en mental lidelse og behandlet han som søppel som ga resultatet Joker.

Dette skjedde i filmen: 

Handlingen finner sted i 1981 i et Gotham City preget av økende kriminalitet, søppelstreik og store økonomiske forskjeller mellom samfunnslagene. Arthur Fleck bor sammen med sin mor, Penny (Frances Conroy), og jobber som selskapsklovn på dagtid. På kveldstid forsøker han å slå gjennom som standup-komiker, men det er tydelig at dette er et håpløst prosjekt. Arthur har en mental lidelse som gjør at han ikke føler seg som en del av samfunnet. Han er på utsiden at samfunnet. En dag blir det for mye for han når har er på T banen og 3 menn begynner å banke han opp. Han skyter disse tre og lager en slags politisk revolusjon mot de rike.

Man kan ikke dømme Arthur og han er ikke direkte ond. Han er et produkt av at både samfunnet og oppveksten har sviktet han. Han ble adoptert av en mor med mentale lidelser og Arthur ble behandlet dårlig som barn. Han har ikke hatt et lett liv og han sliter med å passe inn. Etter den politiske stuntet hans går de fleste rundt med klovnemasker for å representere denne revolusjonen mot de rike. Arthur glir i mengden og har på en måte funnet sitt folk. Han har blitt Joker.

Senere i filmen så blir han invitert på et talkshow som gjest. Her har han tenkt å gå ut med et bang. Han ville ta sitt eget liv på direkte sendt TV. Dette snudde plutselig helt på hodet og jeg fikk litt sjokk av hva som skjedde. Han skjøt Talk show verten. Han ville drepe alle som gjorde han vondt og han ville gjøre han for narr i showet sitt på TV. Han blir en psykopatisk morder, men har fortsatt sine følgere og folk som støtter det han gjør.

Dette er en frittstående film, og det er ingenting per i dag som tilsier at dette er starten på en Joker-serie. Filmens slutt kan man  tolke selv. Jeg trodde først  at alt skjedde inni hodet hans og at ingenting av det som skjedde mot slutten var ekte. Men man kan altså tolke filmen slik man vil. Det er veldig smart slutt, selv om man blir litt forvirret. Denne filmen setter stort fokus på mental helse og det synes jeg er veldig bra. Under filmen fikk jeg mange foskjellige følelser og fikk sympati for The Joker. Han hadde det ikke bra og det er ikke sånn man skal behandle de med mentale lidelser. Alle fortjener å ha det bra i samfunnet og føle seg tatt var på. Han som spilte hovedrollen spilte så bra og utrykte hver følelse så presist at jeg følte det i hele kroppen hver gang. Han fortjener virkelig en pris!

Anbefales på det sterkeste hvis du ikke har sett den enda! Skal du se denne på kino eller har du sett den? Hva synes du om den?

Vi blogges <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg